
Christian Lacroix patří k méně známým návrhářům, možná ne pro svou práci, ale určitě pro své jméno. Každopádně málokomu nejspíše unikly reklamy na jeho parfém v několika minulých letech – temný les, dáma v rudých, mírně poletujících šatech, a záhadný cizinec, který jí mezi stromy nadbíhá. Přesně taková byla reklama zároveň na parfém Rouge pro ženy a Noir pro muže, které byly spojeny se značkou Avon. Jaká byla cesta na vrchol, kterou se musel Lacroix probít?
Christian se narodil v roce 1951 v Arles ve Francii, od útlého věku kreslil skicy módního oblečení a historických kostýmů – v profesi byl tedy značně zainteresovaný již od nízkého věku. Po maturitě se Lacroix přestěhoval do Montpellier, kde začal studovat historii umění, v té době se ovšem ještě chtěl stát kurátorem v muzeu, takže kromě umění studoval i muzejní vědy na škole v Louvre. Oženil se v roce 1974.
Svůj první módní dům otevřel v roce 1987 a celý další rok se zabýval módou haute couture, teprve poté přišel i s kolekcí ready-to-wear. S pochopením kritiky se ovšem nesetkal, posudky zněly nepříznivě a to, že Lacoix nepůsobí, že by rozuměl potřebám pracujících žen. Přesto o další rok později, tedy v roce 1989, vtrhl i na pole kabelek, brýlí, rukavic, šál, kravat a šperků, žádné odvětví módy mu tedy nebylo cizí. Ten samý rok dokonce otevřel butik v Paříži, Arles, Toulouse, Londýne, Ženevě a Japonsku – o nějakém neúspěchu tedy stěží může být řeč.
Modely, které se inspirovaly módou let již minulých, a neštítily se přenést do současnosti krinolíny a korzety či použít prvky folkloru nebo prvky typické pro různé části světa byly zkrátka „jiné“ a oblíbené. V roce 2001 Lacorix pronikl i na trh s módou pro děti, o tři roky později navrhuje i spodní prádlo.
S jeho návrhem svatebních šatů jsme mohli setkat ve filmu Sex ve městě - další modely pak byly k vidění například při pohledu na celebrity světového formátu, jako je: Cate Blanchett, Dita von Teese, Jennifer Aniston či Diane Kruger.
Ve svých kolekcích se Lacroix rozhodně nevyhýbá žádné barvě ani žádnému odstínu. Kromě běžných barev si tedy můžeme vybrat ze značně svítivých, téměř neonových, či neobvykle krémových nebo pastelových barev. Kousky, které jsou běžně k dostání, jsou hezké, líbivé a střihy působí dobrým dojem – tedy že budou vytvářet pěknou postavu, nikoli přidávat zbytečná kila navíc.
Trochu na škodu ovšem je, že ony krásné róby, které můžeme vidět na červeném koberci nebo při jiných důležitých akcích, se k obyčejným smrtelnicím stěží dostanou – nejsou k mání ani v internetových obchodech, ani na vlastních stránkách návrháře. Dámy se tedy musí spokojit pouze s klasickými haute couture či ready-to-wear, večerní šaty Lacroix zřejmě prodává jen na vyžádání osob se zvučnými a slavnými jmény.